Cauta articole

12 oct. 2011

Contabilitatea in partida dubla - registrele contabile

Registrele de contabilitate
Registrele de contabilitate necesare in activitatea financiar contabila difera in functie de modul de organizare a evidentei contabile: 
  1. contabilitatea in partida dubla sau 
  2. contabilitatea in partida simpla. 
Contabilitate in partida dubla – registre contabile 

Registrele de contabilitate obligatorii pentru persoanele juridice fara scop patrimonial care au organizata contabilitatea in partida dubla sunt:
Registru jurnal (cod 14-1-1),
Registrul-inventar (cod 14-l-2),
Cartea mare (cod 14-1-3)
Pe baza registrelor contabile, pentru verificarea înregistrarii corecte în contabilitate a operatiunilor efectuate se întocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la încheierea exercitiului financiar sau la termenele de întocmire a raportarilor contabile.

Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza înregistrarilor în contabilitatea financiara se pastreaza în arhiva timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercitiului financiar în cursul caruia au fost întocmite.

Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registru, foi volante sau listari informatice, dupa caz. Numerotarea paginilor registrelor se va face în ordine crescatoare, iar volumele se vor numerota în ordinea completarii lor.

Registrul-jurnal (cod 14-1-1)

Registrul jurnal este un document contabil obligatoriu în care se înregistreaza cronologic toate operatiunile economico-financiare.

Operatiunile de aceeasi natura, realizate în acelasi loc de activitate (atelier, sectie etc.), pot fi recapitulate într-un document centralizator, denumit jurnal auxiliar, care sta la baza înregistrarii în Registrul-jurnal.

Unitatile pot utiliza jurnale auxiliare pentru: operatiunile de casa si banca, decontarile cu furnizorii, situatia încasarii-achitarii facturilor etc.

Orice înregistrare în Registrul-jurnal trebuie sa cuprinda elemente cu privire la:
  • felul, numarul si data documentului justificativ, 
  • explicatii privind operatiunile respective, 
  • conturile sintetice debitoare si creditoare în care s-au înregistrat sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate. 
Unitatile care utilizeaza jurnale auxiliare pot înregistra în Registrul-jurnal sumele centralizate pe conturi, preluate din aceste jurnale.

Editarea Registrului-jurnal se efectueaza la cererea organelor de control sau în functie de necesitatile proprii.

Registrul-inventar (cod 14-l-2)

Registrul-inventar este un document contabil obligatoriu în care se înregistreaza toate elementele de activ si de pasiv, grupate în functie de natura lor, inventariate de unitate, potrivit legii.

Registrul-inventar se întocmeste la înfiintarea unitatii, cel putin o data pe an pe parcursul functionarii unitatii, cu ocazia fuziunii, divizarii sau încetarii activitatii, precum si în alte situatii prevazute de lege, pe baza de inventar faptic.

În acest registru inventar se înscriu, într-o forma recapitulativa, elementele inventariate dupa natura lor, suficient de detaliate pentru a putea justifica continutul fiecarui post al bilantului.

Registrul-inventar se completeaza pe baza inventarierii faptice a fiecarui cont de activ si de pasiv. Elementele de activ si de pasiv înscrise în Registrul-inventar au la baza listele de inventariere sau alte documente care justifica continutul acestora la sfarsitul exercitiului financiar.

În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului, în Registrul-inventar se înregistreaza soldurile existente la data inventarierii, la care se adauga rulajele intrarilor si se scad rulajele iesirilor de la data inventarierii pana la data încheierii exercitiului financiar.

Pe baza Registrului-inventar si a balantei de verificare de la 31 decembrie se întocmeste bilantul care face parte din situatiile financiare anuale, ale carui posturi, în conformitate cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicata, si ale reglementarilor contabile aplicabile, trebuie sa corespunda cu datele înscrise în contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de activ si de pasiv stabilita pe baza inventarului.

Cartea mare (cod 14-1-3)

Cartea mare este un registru contabil obligatoriu în care se înregistreaza lunar si sistematic, prin regruparea conturilor, miscarea si existenta tuturor elementelor de activ si de pasiv, la un moment dat. Este un document contabil de sinteza si sistematizare si contine simbolul contului debitor si al conturilor creditoare corespondente, rulajul debitor si creditor, precum si soldul contului.

Registrul Cartea mare poate contine cate o fila pentru fiecare cont sintetic utilizat de unitate. Cartea mare sta la baza întocmirii balantei de verificare.

Registrul Cartea mare poate fi înlocuit cu Fisa de cont pentru operatiuni diverse.

Editarea Cartii mari se efectueaza la cererea organelor de control sau în functie de necesitatile proprii. 



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

va rugam sa introduceti doar comentarii in legatura cu subiectul discutat. multumim pentru intelegere.